expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

środa, 9 grudnia 2015

PRAWIDŁOWY ROZWÓJ NIEMOWLAKA W KOLEJNYCH MIESIĄCACH ŻYCIA.

Rozwój niemowlaka przebiega według określonego schematu jednak należy pamiętać, że każde dziecko jest inne, ma odmienny temperament, jest inaczej wychowywane, mniej lub bardziej noszone przez nas na rączkach lub kładzione do łóżeczka i osiąga różne umiejętności w troszkę innym czasie.
Warto poznać poszczególne etapy w rozwoju dziecka, aby móc uchwycić ewentualne nieprawidłowości stosunkowo wcześnie. Pamiętajmy, że nie tyle istotne jest, żeby dziecko siadało czy chodziło jak najwcześniej, ale aby robiło to prawidłowo. Nie sadzajmy więc ani nie prowadźmy za rączki dziecka, które samo nie potrafi usiąść, czy wstać, bo możemy w ten sposób przyczynić się do skrzywienia kręgosłupa.

1. miesiąc. Na chwilę unosi główkę.


  • ma rączki i nóżki blisko tułowia
  • położony na brzuszku podnosi główkę na trzy sekundy
  • zaciska dłoń na wszystkim co dostanie do rączki
  • gdy leży główkę ma odwróconą na bok
  • gdy pociągniemy go za rączki do siedzenia, główka opadnie w dół
  • widzi, słyszy, czuje
  • potrafi na chwilę zatrzymać wzrok na czerwonym przedmiocie pokazanym w odległości 20 cm.  ( Pamiętam jak mój mąż założył czerwoną koszulkę ;) )
Rada: Gdy pępuszek już odpadnie należy jak najczęściej kłaść maluszka na brzuszku, aby ćwiczył podnoszenie główki. Tulmy i kołysajmy nasze maluszki.

2. miesiąc. Pierwszy uśmiech dla mamy - bezcenne
  • rusza się coraz energiczniej
  • położony na brzuszku podnosi główkę, ale ta często potrafi gwałtownie upaść
  • piąstki bywają już lekko otwarte
  • słyszymy dźwięki, które przypominają "a" lub "e"
Rada: Rozmawiajmy i śpiewajmy z maluszkiem, sprawdźmy, czy reaguje na dźwięk dzwoneczka.

3. miesiąc. Reaguje ożywieniem na widok mamy.
  • leżąc na brzuszku potrafi podnieść główkę na 60 sekund patrząc przy tym na wprost
  • leżąc w tej pozycji opiera się na przedramionach z miednicą spoczywającą płasko
  • swobodnie kręci główką podążając wzrokiem za mamą
  • zaczyna przyglądać się swoim rączką, czy przywieszonym do łóżeczka zabawkom
  • trzyma mocno grzechotkę włożoną do rączki i patrzy na nią
  • wydaje z siebie dźwięki nazywane gruchaniem
Rada: Kładźmy maluszka często na brzuszku, sprawdzajmy jak wodzi wzrokiem za grzechotką, mówmy do maluszka jak najwięcej i naśladujmy wydawane przez niego dźwięki.

4. miesiąc. Śmieje się głośno.
  • bardzo pewnie i na długo unosi główkę położone na brzuszku
  • czasami zamiast podpierać się na przedramionach, prostuje ręce i nóżki i buja się jakby pływało
  • podtrzymane za ramiona nie potrafi jeszcze oprzeć się na nogach
  • śmieje się głośno
  • potrafi włożyć do buzi trzymaną obiema rączkami zabawkę
Rada: Dajmy dziecku do rączki łatwą do uchwycenia zabawkę, kładźmy często na brzuszku

5. miesiąc. Przewracanie z brzuszka na plecy.
  • bawi się swoimi stopkami 
  • podciągane do siadu, utrzymuje stabilnie główkę 
  • leżąc na brzuszku jest bardzo aktywne
  • wyciąga rękę w kierunku zabawki, dotykając jej
  • trzymane pod paszki na chwile przejmuje ciężar ciała
  • reaguje na minę mamy, śmiejąc się gdy jest pogodna, a poważniejąc gdy jest smutna
Rada: Zawieśmy nad łóżeczkiem zabawki tak, aby dziecko mogło do nich sięgnąć. Stwarzajmy okazje do ćwiczeń przewracania się z brzuszka na plecki.

6. miesiąc. Przekładanie zabawki z rączki do rączki.
  • podciągnięte za rączki potrafi na chwilkę samodzielnie usiąść trzymając przy tym sztywno główkę
  • dociekliwie przypatruje się twarzy mamy, ciągnie ją za włosy, wciska palec do buzi
  • potrafi odróżnić obce osoby od znanych sobie twarzy mamy czy taty
  • wypowiada sylaby "ma-ma", "da-da"
  • chwyta zabawkę całą dłonią i przekłada ją z raczki do rączki
Rada: Dajmy maluszkowi przestrzeń do zabaw i ćwiczeń kładąc je na podłodze na kocyku

7 miesiąc. Obracanie z pleców na brzuszek.
  • przemieszcza się po podłodze turlając się lub czołgając
  • odwraca się z plecków na brzuszek, co jest ważnym krokiem do podjęcia kolejnego wyzwania: siadania i raczkowania
  • trzymane pod paszki sprężynuje nóżkami
  • chwyta dwa przedmioty jednocześnie
  • obraca zabawkę w rączkach i szuka jej gdy upadnie
  • potrafi sięgać po coś ręką ponad bark
  • dużo i chętnie gaworzy łącząc głoski w sylaby
Rada: Bawmy się w " a kuku", przeglądajmy się razem w lustrze, zachęcajmy do zabawy na podłodze

8. miesiąc. Dobrze odróżnia osoby bliskie od obcych.

  • sprawnie obraca się wokół własnej osi
  • wstaje z brzuszka do pozycji klęczącej
  • uważnie obserwuje siebie w lustrze i swoich bliskich
  • szepcze i słucha samego siebie
  • odkrywa przyjemność z rzucania zabawkami
  • płacze na widok obcych 
Rada: Pozwalajmy dzieciom rzucać w tym okresie zabawkami jest to wpisane w jego kolejny etap rozwoju. W ten sposób dziecko uczy się być sprawcą i jest dumny ze swoich osiągnięć.
  
9. miesiąc. Pełza jak foka

  • siada z pozycji leżącej i utrzymując główkę prosto. Potrafi siedzieć przez dłuższą chwilę
  • podciąga się do stania (nie wszystkie dzieci w tym okresie to potrafią)
  • pełza i raczkuje
  • sięga do naczynia, aby wyciągnąć z niego zabawkę
  • wypowiada wyraźnie sylaby takie jak "ba-ba", "daj-daj"
Rada: Bawmy się w zabawy paluszkowe np. "koci koci łapci" , dajmy do zabawy duże klocki, zabawki wydające dźwięki, czy pływające.

10. miesiąc. Samodzielne siadanie i wstawanie przy meblach.


  • samodzielnie siada i bawi się w tej pozycji
  • wstaje przytrzymując się mebli i przenosi ciężar ciała z nóżki na nóżkę
  • chwyta palcem wskazującym i kciukiem małe przedmioty
  • świadomie robi "pa, pa",  szuka mamy kiedy ktoś zapyta " gdzie mamusia?"
  • naśladuje dźwięki i gesty
  • wkłada małe przedmioty do pojemnika trzymanego w drugiej rączce
Rada: Wypowiadajmy różne sylaby, które dziecko już poznało, tak aby mogło powtarzać je po Tobie. Bawmy się w wyjmowanie z pudełka różnych przedmiotów.

11. miesiąc. Trzymany za rączki chodzi.


  • raczkuje
  • chodzi przy meblach i trzymany za rączki 
  • pije z kubeczka
  • używa pojedynczych sylab określając znaną sytuację np. "hau-hau", czy " am am"
  • reaguje na słowo "nie" przerywając na chwile zabawę
Rada: Nie kupujmy chodzika najlepiej jak dziecko samo zacznie chodzić. Bawmy się w układania wieży z klocków.

12. miesiąc. Chodzi trzymane za rączkę lub samodzielnie


  • próbuje używać łyżeczki
  • precyzyjnie podaje nam zabawkę
  • reaguje na polecenia: "chodź tu."
  • ucieka gdy raczkujemy za nim po podłodze
  • lubi być w centrum zainteresowania
  • robi smutne miny gdy rodzice są smutni
  • używa kilku pierwszych słów
Rada: Bądźmy konsekwentni jeśli czegoś zabraniamy maluchowi dla jego bezpieczeństwa.

Źródło: Encyklopedia Rodzice i dzieci, Bielsko-Biała 2002, s.131-135.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz